In augustus verscheen er een artikel in de krant waarvan wij geschrokken zijn.
Klik hiervoor het
openen van dit krantenbericht.
Het bestuur heeft direct een brief gestuurd naar Burgemeester en Wethouders dat wij op de hoogte
gebracht willen worden van de plannen die onze vereniging aangaan.
Op 18 oktober hebben wij van het college een brief ontvangen als reactie dat het college de voorkeur
geeft aan het vernieuwen van de sluis.
Mocht in een later stadium alsnog het alternatief "oostelijke insteekhaven" in beeld gebracht worden
om verder door te ontwikkelen, zullen wij in dit traject vanzelfsprekend ook uw vereniging betrekken.
Letterlijk citaat.
Daarna verscheen in de krant op 31 oktober 2011, dat een nieuwe sluis de beste optie is. Klik hier voor
het openen van dit krantenbericht.
Op 16 november 2011 verschijnt een kranten bericht dat er geen rijksgeld is voor een nieuwe sluis.
Klik hier voor het openen van dit krantenbericht.
Op 8 december lezen we in de krant dat ook de provincie wacht met geld.
Klik hier voor het openen van
dit krantenbericht.
Vervolgens is het stil. Stilte voor de storm, want verschillende bronnen melden dat de oostelijke variant
steeds meer in beeld komt. De mensen vertellen dat er een tekening is waarbij een nieuwe containerhaven
gesitueerd is op onze verenigingshaven. We hebben contact gezocht met de gemeente en de tekening
gekregen. Klik hier voor het openen van deze tekening.
Uiteindelijk hebben we een gesprek gehad met wethouder Van Dongen en de projectleider van de ge-
meente de heer Paul Smolders. Wij hebben hen een kostenraming overhandigd voor het verplaatsen van
onze jachthaven. Klik hier voor het openen van deze kostenraming.
Verder hebben wij een voorstel gelanceerd om de containerhaven te realiseren ter hoogte van de Midden
Brabantweg. Klik hier voor het openen van dit voorstel.
Op 11 Augustus 2012 werden deze 123 artikelen in de krant gepubliceerd.
Op 30-08-2012 heeft onze voorzitter Tjeu de Meijer, ondersteund door respectievelijk André van Gurp,
Twan Verwiel en Bert van den Meijdenberg de commissie toegesproken tijdens de gemeentelijke
commissievergadering. Dit resulteerde tot dit artikel in het Brabants Dagblad.
Vervolgens verscheen op 11-09-2012 dit artikel in de krant en op 14-09-2012 dit naar aanleiding van de
behandeling Businesscase Haven Waalwijk Noord tijdens de gemeenteraadsvergadering van 13 september
Klasse v-haven Waalwijk samen met Midpoint-Brabant 14-12-2012. Klik hier
Krantenbericht Brabantsdagblad 26-7-2013. deel 1deel 2deel 3Deel 2 en 3 waren naast elkaar
gepubliceerd.
Krantenbericht Brabants Dagblad 26-7-2013.
Brabants Dagblad publiceert een krantenartikel met de
kop Zoektocht naar locatie jachthaven op 24 augustus 2013.
Tijdens de vergadering van de commissie ruimte op 26 september 2013 heeft onze voorzitter,
Tjeu de Meijer, de gelegenheid genomen om dit in te spreken. Klik hier voor de tekst.
Klik hier voor het verslag van de commissie ruimte.
Vervolgens is dit weer behandeld tijdens de gemeenteraadsvergadering op 10 oktober 2013.
Klik hier voor dit verslag.
Het Brabants Dagblad heeft hierover bericht met een artikel. Klik hier
In overleg met het Watersportverbond heeft het bestuur vastgesteld dat de gespiegelde optie niet
haalbaar is omdat dit gebied beschermd is voor EHS.
Het bestuur wil niet verder in het overleg gaan, om uitsluitend aan het lijntje te worden gehouden en om
zo op het laatst met lege handen te komen staan.
Dit is mede ingegeven door hetgeen wethouder Van Dongen tijdens de laatste gemeenteraads-
vergadering heeft gezegd: "Misschien moeten we het zelfs buiten onze gemeente zoeken." Anderzijds
heeft hij ook toegezegd zijn uiterste best te doen om de kosten van deze verhuizing onder te brengen
in het project van de nieuwe containerhaven.
Daarom heeft het bestuur de knoop doorgehakt en gekozen voor de optie Waspik bij Scharloo en blijven
hopen dat de komst van de nieuwe containerhaven niet doorgaat.
Het bestuur heeft vervolgens een gesprek gehad met de gebroeders Theuns van Jachthaven Scharloo,
samen met Hans Naerebout van het Watersportverbond.
Het gesprek is positief verlopen. We zijn in elk geval welkom. De beoogde jachthaven is ten oosten van
de jachthaven van Scharloo.
We hebben de gemeente geïnformeerd over ons besluit en de pers. Klik hier voor krantenbericht Brabants
Dagblad op 23 oktober 2013.
Met klem hebben we benadrukt dat wij bij voorkeur op de huidige locatie blijven. Dat begrepen de
gebroeders Theuns volkomen.
Sommige leden van ons kennen Jachthaven Scharloo omdat zij daar hun onderhoud laten uitvoeren
of anderszins.
De gebroeders Theuns hebben onze leden uitgenodigd een kijkje te komen nemen in Jachthaven Scharloo.
Zie http://www.scharloo.nl/
De strekking van het verhaal dat wij hem hebben meegegeven is hieronder weergegeven.
Watersportvereniging Waalwijk furieus.
Grote verontwaardiging bij Watersportvereniging Waalwijk bij het lezen in het Brabants Dagblad dat er
geen nieuwe jachthaven komt voor Waalwijkse watersporters in Waspik.
Wij hebben niets dan lovende woorden gekregen bij elke commissievergadering en raadsvergadering van
alle politieke partijen door onze constructieve opstelling.
Als je een constructief overleg hebt tussen twee partijen en het resultaat verloopt anders dan verwacht,
dan dien je dat samen te bespreken voordat de pers wordt ingelicht.
Het is wel heel eenvoudig van de gemeente om geen geld uit te geven voor het verplaatsen van onze
jachthaven. Wij willen de reden weten waarom dit zo gelopen is.
Verder willen we dat andere opties onderzocht gaan worden zoals; Industriehaven, gespiegelde optie
of oude Maasje.
De verenigingen en ligplaatshouders moeten niet de dupe worden van dit ambitieus plan.
De mogelijkheid onderzoeken voor een andere insteek naar de nieuw geplande haven.
Het realiseren van de nieuwe insteekhaven nogmaals onder de loep leggen om te beoordelen dat
realisatie hiervan echt nodig is.
Er dient rekening gehouden te worden met ons. We hebben in 50 jaar een mooie jachthaven weten op te
bouwen waar Waalwijk trots op zou moeten zijn. Ook Watersportvereniging De Zwaaikom zit in hetzelfde
schuitje. Daarnaast wordt het welzijn van de Wildwater afdeling van de scouting Andreas Zijlmans
Groep Waalwijk en het Zeekadetkorps op het spel gezet. Verder een woonboot met vergunning, een boot
uit Unna die door de gemeente is voorzien van ligfaciliteiten, de steiger van Hengelaarsvereniging
Maar Geduld Hebben, allemaal krijgen ze maken met de komst van de nieuwe insteekhaven als de plannen
onveranderd blijven.
Dit resulteerde in een artikel in het Brabants Dagblad van 5-3-2014. Zie BD 5-3-2014.
Zie de bijlage voor het artikel dat vandaag in het Brabants Dagblad staat.
Hierin staat vermeld dat bij de gemeente niemand aanwezig was voor een reactie.
Dit is wel het geval op 5-3-2014.
Voorzitter, Tjeu de Meijer, is telefonisch benaderd door het Brabants Dagblad.
Het blijkt dat de Scharloo plannen ongewijzigd zijn.
Dit resulteerde in een artikel in het Brabants Dagblad. Zie BD 6-3-2014.
Het Watersportverbond heeft een brief verstuurd naar het college en een brief naar de raad waarin het
Watersportverbond in scherpe bewoordingen de werkwijze van het college aan de kaak stelt.
Tevens heeft het Watersportverbond dit bij het Brabants Dagblad aanhangig gemaakt hetgeen resulteerde
in ditartikel in het Brabants Dagblad op 17 april 2014..
Op 2 oktober 2014 is er een vergadering geweest van de commissie ruimte van de gemeente.
Hans Narebout heeft ingesproken tijdens deze vergadering. Klik hier voor deze tekst.
Voor het verslag van de commissievergadering klik hier .
Over het verslag zijn we niet tevreden. Jan van Dinther (Lokaal Belang) heeft de vraag gesteld aan
wethouder Bakker of de kosten voor het verplaatsen van de jachthaven in de totale begroting van
de insteekhaven waren opgenomen. De wethouder bevestigde dat.
In de notulen is dit echter niet opgenomen.
Er is actie ondernomen, zodat dit alsnog opgenomen wordt in de notulen. Wordt vervolgd.
Dia 2
De plannen voor een nieuwe insteekhaven zijn geprojecteerd op de ligplaatsen van onze boten.
Hierdoor zijn wij, als bootbezitters genoodzaakt, te vertrekken.
Dia 3
Begin 2015 is op initiatief van wethouder Ronald Bakker, een werkgroep verplaatsen jachthaven tot stand gekomen met vertegenwoordigers van alle ligplaatshouders.
Eerste overleg was op 15 januari 2015.
Deze werkgroep heeft 11 keer overleg gehad en daarnaast verschillende keren met Rijkswaterstaat, provincie en Waterschap. 7 juli is er het volgende overleg.
Dia 4
8 mogelijke locaties doorlopen, waarbij uiteindelijk optie 5, ten oosten van 't Stukske, de meest haalbare is.
Dia 5
Uiteraard hadden en hebben wij een voorkeur, maar vooral de belemmering door EHS heeft ons parten gespeeld.
Gelukkig hebben we een aanvaardbare optie kunnen vinden.
Aanvaardbaar voor alle overheden en de bootbezitters.
Dia 6
Voorstel landelijke inpassing nissenhut haalde het ook bij de provincie door de nissenhut in een mooie art-impressie in te passen.
Dia 7
Het Verkennend bodemonderzoek op de plaats waar de nieuwe jachthaven gaat komen, heeft een gunstig resultaat. Haast geen verontreiniging en goed bruikbare kwaliteit zand en klei.
Dia 8
Omdat de locatie dicht bij de zuiveringsinstallaties komt te liggen, is er een Geuronderzoek geweest met een goed resultaat.
Dia 9
Rijkswaterstaat maakte het nog spannend met hun opstuwingseisen.
Een verfrissend kijk op de ligging van de beoogde jachthaven, leverde een go op van RWS.
Dia 10
Vanaf het begin hebben wij aangegeven genoegen te nemen met een gelijksoortige jachthaven, dus beslist geen Waalwijk Marina of dergelijke. Inbreng van eigen materiaal en eigen handjes zijn altijd met motto geweest.
De Kosten raming opgesteld door de gemeente was dien ten gevolge veel te hoog en onaanvaardbaar voor de gemeente.
De werkgroep heeft een kosten raming opgesteld met inachtneming van inbreng eigen materiaal en de nodige handjes en dan blijkt dat de kostenraming haalbaar te zijn.
Dia 11
Omdat RWS een ander model voorstaat om de opstuwing aanvaardbaar te maken, is hierbij de diepte voor de jachthaven NAP - 5 meter.
Hierdoor was het waterschap bezorgt over de dijk en met namen over eventuele piping.
Onderzoek heeft vastgesteld dat op dit moment aanleg van de jachthaven geen belemmeringen heeft. De hogere eisen voor de toekomst kunnen hierin verandering brengen.
Dia 12
Alle boten van de huidige jachthaven en de boten die liggen in de monding naar de sluis, kunnen in de nieuwe situatie ondergebracht worden.
Het eindresultaat telt en dat is hier ook bij.
Onze inbreng is altijd op de haalbaarheid van een vervangende jachthaven en gebaseerd geweest met het doel dezelfde tevredenheid van onze vereniging te kunnen voortzetten in de nieuwe situatie.
Zo het er nu naar uitziet gaat dat lukken.
Dia 13
De afsluiting van deze presentatie heeft wethouder Ronald Bakker voor zijn rekening genomen.
Zie verslag commissievergadering ruimte van 30 juni 2016.